kesakatusatasuku

Sivustoon on nyt lisätty erillinen kuvagalleria.

Kuvagalleriaan pääsee tutustumaan suoraan ylävalikon linkistä, ja sisältö alkaa muotoutumaan.

Kuvagallerian rakenne on mahdollisimman yksinkertainen, galleria jakaantuu albumeihin joista eri aihepiireihin kuuluvat kuvat toivon mukaan helposti löytyvät.

Albuminimikkeet ovat nyt, gallerian suunnittelun ja rakentumisen ollessa vielä kesken, enemmänkin viitteellisiä ja muutoksia varmasti tulee. Albumien lukumäärä tulee oletettavasti lisääntymään, aihepiirejä lisätään tarpeen mukaan. Hallituksen jäsenet ottavat vastaan kommentteja ja ehdotuksia. Yhteydenottohan voi tapahtua joko suoraan johonkin hallituksen jäsenistä tai  sähköpostilla

satasgmailkuva

Kuvagalleriaan toivotaan myös kuvia. Niitäkin voi toimittaa sekä hallituksen jäsenille että ylläolevaan sähköpostiin. Kuvan mukaan tietysti lähettäjän nimi ja yhtestystiedot, mielellään myös taustatietoa kuvasta -galleriassa on kuvien yhteydessä tilaa myös tekstinpätkälle.

Paras tiedostomuoto on jpg,  ja kuvan koko tietysti verkkokäyttöön sopiva. Nykyisissä digikameroissa kun yleensä on asetuksena useiden megatavujen tarkkuus, ja sen kokoisten kuvien lataantuminen on varsinkin hitailla yhteyksillä toivottoman hidasta -sivutilakin tukkeentuu-  joten toivottavaa olisi että kuvia pakattaisiin pienemmiksi.  Näyttöjen tarkkuus kun on kuitenkin sellainen että ne "ylimääräiset" pikselit eivät toistu katsojan silmiin asti. Esimerkkinä  vaikka ylläoleva elämänlankaa ja sivuston sähköpostiosoitetta esittävä kuva on  n. 100 kt (ja riittävän tarkka tarkoitukseensa). Alkuperäinen kuva oli 7Mt, eli 70-kertainen kooltaan, pakkaamiselle siis oli tarvettakin.

Mitä kuvia sitten tarvitaan?

Yhdistyksen toimintaan ja tapahtumiin liittyviä, omaan sukututkimukseen liittyviä, yksi albumeista on varattu muistomerkeille (hautakivet ym),  henkilökuvatkin...   Pääasia kai että ne sukututkimukseen ja yhdistyksen toimintaan liittyvät tavalla tai toisella.  Yhdistyksen hallituksen jäsenet sitten kuvia galleriaan lisäillessään osaavat suorittaa tarkemman valikoinnin ja varmistavat vielä senkin että kuva päätyy oikeaan  albumiin.

Kamera mukaan harrastukseen, ja osallistumaan myös sivuston sisällöntuottamiseen!

p.s.

Sivustolle kaivataan myös juttuja,  niissäkin toki ovat kuvat mukavia tekstin täydentäjinä.   Tutustu ylävalikon linkistä "juttuja".. ja mieti mitä kerrottavaa sinulla olisi.